گرمایش سالن های صنعتی

گرمایش سالن های صنعتی

گرمایش سالن های صنعتی

سالن های صنعتی دچار چالش های متعددی از نظر  گرمایش محیط در زمان کوتاه و هم چنین در زمان های کار کرد سالن می باشند. گرمایش سالن می بایست به گونه ای باشد که با صرف کمترین هزینه و بالاترین راندمان در بیشترین مدت در سالن ماندگار باشد. ماندگاری دما از طریق عایق کاری و ایزوله کردن سالن امکان پذیر بوده ولی ایجاد این گرمایش با با استفاده از هیترهای هوای گرم و دیگ های آب گرم و فن کویل امکان پذیر می باشد.

روش های گرمایش سالن های صنعتی

گرمایش سالن های صنعتی با استفاده از هیترهای هوای گرم
گرمایش سالن های صنعتی با استفاده از هیترهای هوای گرم
  • گرمایش سالن های صنعتی با استفاده از هیترهای هوای گرم

یکی از راه ها استفاده از هیتر های هوای گرم که با استفاده از سوخت هایی نظیر گازوییل و گاز قادر اند تا محیط را گرم کرده و گرمایش سالن را تامین کنند. هیتر ها باید به گونه ای طراحی شوند که تا در کوتاه ترین زمان بتوانند گرمایش سالن را از طریق کانال کشی تامین کنند. با استفاده از فن های قوی میتوان سالن را در زمان کوتاه تری گرم کرد. به این طریق گرمای تولید شده تا مسافت بیشتری رفته و میتواند گرمای مطلوب را در سالن پخش کند. البته فن های قوی نیازمند ایجاد گرمایش بیشتری هستند. در هیتر های هوای گرم این امر ملزم به وجود چندین هیتر با فن هایی با دبی بالا و هم چنین کانال کشی اصولی می باشد.

 


 

گرمایش سالن های صنعتی با استفاده از دیگ های آب گرم و فن کویل
گرمایش سالن های صنعتی با استفاده از دیگ های آب گرم و فن کویل
  • گرمایش سالن های صنعتی با استفاده از دیگ های آب گرم و فن کویل

یکی از روش های گرمایش سالن های صنعتی استفاده از دیگ های ابگرم و فن کویل یا هواساز های صنعتی جهت ایجاد هوای مطلوب است. این راهکار میتواند با استفاده از اب گرم با استفاده از فن کویل ها گرمای کل سالن را تامین کند. این راه ازجهت مصرف انرژی و راندمان در جایگاه بالاتری قرار می گیرد. اب گرم میتواند تا مدت زمان بیشتری سالن را گرم کند و هم چنین علاوه بر گرمایش سالن اب گرم مصرفی کارکنان را نیز تامین کند. از دیگر مزایا استفاده از اب گرم میتوان به بازدهی و هم چنین داشتن هوای گرم در ساعاتی که با قطعی گاز یا انرژی مورد مصرف دیگر مواجه هستیم اشاره کرد. هم چنین اب گرم قادر است هوای گرم را به طور یکنواخت تری در سالن توزیع کند. از نظر دیگر میتوان با استفاده از دیگ ابگرم در سالن های بزرگ به خصوص سالن هایی با طول بالاتر گرما را در تمامی قسمت های سالن توزیع کرد. هم چنین به دلیل وجود موتور خانه مجزا دیگ های ابگرم میتوانند به صورت جداگانه از محیط سالن نصب شده و فضا کمتری اشغال کنند. در تابستان نیز از دیگ ابگرم فقط جهت تامین اب گرم مصرفی استفاده می شود و فن کویل ها یا هواساز ها در حالت off قرار می گیرند. هم چنین از لحاظ مصرف انرژی و بازدهی دیگ های ابگرم جایگاه بالاتری داشته و کم مصرف تر هستند.

مهمترین ویژگی فن کویل ها  این است که توان بالایی در پرتاب هوا دارد که به خاطر فن مخصوص بکار رفته در آن است و چون ارتفاع سقف سوله ها و سالن های بزرگ زیاد است ، به خوبی هوای گرم را تا کف سالن پرتاب می کند. در ضمن اگر علاوه بر گرمایش سالن صنعتی به سیستم سرمایش نیز نیاز باشد، می توان به جای آبگرم در روزهای گرم سال ، آب سرد در کویل های آن جاری کرد تا عمل سرمایش نیز انجام شود. نکته اینکه آب سرد را باید چیلر ایجاد کند و به یونیت هیترها ارسال کند. چون فن کویل ها درون سوله یا سالن هستند توانایی وارد کردن هوای تازه به درون سالن را ندارند.


  • گرمایش سالن های صنعتی با استفاده از گرماتاب های صنعتی

گرمایش سالن های صنعتی با استفاده از گرماتاب های صنعتی
گرمایش سالن های صنعتی با استفاده از گرماتاب های صنعتی

دستگاه های گرم کننده تابشی معمولا به صورت سقفی نصب می شوند و فقط عمل گرمایش سالن های بزرگ یا گرمایش انبار را بر عهده دارند. اگر از سیستم گرمایش تابشی در سوله یا سالنی استفاده شود برای تامین و گردش هوای تازه ، برای سرمایش و برای تنظیم رطوبت هوا باید سیستم جداگانه ای نیز در نظر گرفته شود. این سیستم دارای معایبی می باشد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم گردش هوا و تامین هوای تازه
  2. عدم تنظیم رطوبت هوا
  3. عدم فیلتر کردن هوا
  4. عدم توانایی تنظیم دقیق دما
  5. قیمت اولیه بالاتر به ازای گرمایش هر متر مربع از سالن نسبت به سیستم های دیگر
  6. وجود خطر آتش سوزی به علت سیم کشی ها و گازکشی های متعدد موجود در هر پنل سقفی یا دیواری
  7. عدم دسترسی آسان جهت پاکسازی، چک کردن عملکرد ، بازرسی دوره ای و تعمیرات به علت نصب در سقف یا ارتفاع بلند

در این روش به دلیل عدم توانایی در کنترل دمای محیط و رطوبت آن بنابراین میتوان با استفاده از سایر تجهیزات کنترلی این سیستم را دارای قابلیت های کنترلی بیشتری کرد.

 

پشتیبانی وب سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *