تفاوت دیگ بخار با دیگ ابگرم

دیگ بحار افقی
دیگ بحار افقی
دیگ بخار افقی

تفاوت دیگ ابگرم و دیگ بخار

 

امروزه انواع مختلفی از سیستم های گرمایشی وجود دارد که می توانند خانه شما را گرم کنند. یکی از قدیمی ترین سیستم ها سیستم دیگ بخار است که از آب برای ایجاد گرما برای خانه شما استفاده می کند. دو نوع دیگهای بخار موجود است. در اینجا به تفاوت بین دیگ بخار و دیگ آب گرم می پردازیم.

چگونه کار می کنند؟

هردوی این دیگ‌ها می‌توانند از گاز، برق یا نفت برای کار کردن استفاده کنند. علاوه بر این، هر دو از آب گرم به عنوان منبع اصلی گرما استفاده می کنند. با این حال، نحوه ایجاد گرما چیزی است که آنها را متمایز می کند:

دیگ بخار آب را تا نقطه جوش گرم می کند تا بخار ایجاد کند. پس از این، بخار از طریق شبکه ای از لوله ها به رادیاتورهای اطراف خانه شما می رسد. از طرف دیگر، دیگ آب گرم، آب را فقط تا زمانی که به اندازه کافی داغ شود گرم می کند. سپس آب گرم را از طریق شبکه مشابه هم از لوله ها به رادیاتورها می راند. هنگامی که بخار متراکم می شود یا آب سرد می شود، به دیگ برمی گردد و دوباره گرم می شود.

 

مصرف انرژی

دیگ های بخار و دیگ های آب گرم هر دو بهره وری انرژی را ارائه می دهند، اما به روش های مختلف. دیگ بخار انرژی بیشتری برای جوشاندن آب مصرف می کند، اما انرژی کمتری را در طول انتقال گرما صرف میکند. دیگ آب گرم انرژی کمتری برای تولید آب گرم مصرف می کند، اما انرژی بیشتری در طول انتقال گرما استفاده میکند. از آنجایی که دیگ های بخار در انتقال حرارت بسیار کارآمد هستند، اغلب در سرمای شدید یا در خانه های قدیمی یا عایق نشده استفاده می شوند. بسیاری از ساختمان های تجاری و صنعتی نیز از دیگ بخار استفاده می کنند. بسیاری از دیگ های آب گرم امروزی کارآمدتر از بخار در نظر گرفته می شوند زیرا دارای پمپ هایی برای گردش هستند. با این حال، هنوز هم می توانید برخی از دیگ های بخار را پیدا کنید که به همان اندازه (یا حتی بیشتر) کارآمدتر از آب گرم هستند. کارایی هر دیگ به سازنده، منبع حرارت، اندازه و موارد دیگر بستگی دارد.

قطعات جانبی

مانند هر سیستم گرمایشی، دیگ های بخار و دیگ های آب گرم از نظر تعداد قطعات جانبی مورد نیاز متفاوت هستند. همانطور که در بالا اشاره  کردیم، دیگ آب گرم از یک پمپ برای گردش آب گرم در اطراف خانه و بازگشت به سیستم استفاده می کند. با این حال، دیگ بخار نیازی به پمپ ندارد زیرا بخار به طور طبیعی لوله ها را پر می کند و به طور طبیعی (از طریق گرانش) به سیستم باز می گردد.علاوه بر این  دیگ های آب گرم  برای کار کردن به چندین قطعه جانبی دیگر نیاز دارند:

  • تنظیم کننده دمای آب
  • تنظیم کننده فشار آب
  • شیر چک
  • منبع انبساط
  • سیرکولاتور

اگر هر یک از این قطعات دچار نقص عملکرد یا خرابی شوند، می توانند هزینه های تعمیر و نگهداری دیگ آب گرم شما را افزایش دهند. وقتی دیگ ها را با هم مقایسه می کنید، این باید در نظر گرفته شود.

 

هزینه

از آنجایی که این سیستم ها هر دو دیگ بخار هستند، هزینه نصب آنها تقریباً یکسان است. هنگامی که می خواهید بین دیگ بخار و دیگ آب گرم تصمیم بگیرید، باید هزینه سوخت خود (گاز، برق، نفت و غیره)، هزینه سیستم، اعتبارات مالیاتی احتمالی و … را در نظر بگیرید.

 

 

شرکت گرما تجهیز یکی از قابل اعتماد ترین تولید کنندگان دیگ های ابگرم و بخار میباشد. تمامی محصولات شرکت گرما تجهیز دارای استاندارد های تولید و با نصب و راه اندازی کامل توسط متخصصان شرکت گرما تجهیز به مشتریان گرامی عرضه میگردد.

پشتیبانی وب سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *