جلوگیری از خرابی دیگ بخار

خرابی دیگ بخار

جلوگیری از خرابی دیگ بخار

به گزارش وب سایت engineer operations از Steed Webzell پرسیدیم در شرایطی که تقریباً یک چهارم دیگ های بخار در بازرسی سالانه خود شکست می خورند، مهندسان باید چه کاری انجام دهند تا این نرخ قبولی را بهبود بخشند.

طبق گزارش انجمن مهندسی احتراق (CEA)، اطلاعات دریافتی از سازمان‌های بازرسی مهندسی نشان می‌دهد که «تقریباً 25 درصد از دیگ‌های بخار در اولین بار بازرسی سالانه خود شکست می‌خورند». سوال واضح این است که چرا اینقدر زیاد؟

دیوید کیلپاتریک، مدیر CEA توضیح می دهد که حدود 95 درصد از حوادث مربوط به دیگ های بخار ناشی از مدیریت ضعیف تصفیه آب است. بویلرهای مدرن با ویژگی هایی مانند بهبود قابلیت اطمینان و ایمنی اغلب نادیده گرفته می شوند. با این حال، برای بسیاری، بدون دیگ بخار، فرآیند یا تجارت آنها متوقف می شود.

او می گوید تصفیه آب در یک منطقه مشخص که سختی آب زیاد است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در داخل یک دیگ بخار، کلسیم و سایر نمک ها از آب سخت تحت حرارت رسوب می کنند و لوله ها و کوره را با رسوب می پوشانند. تنها 1 میلی متر رسوب روی لوله ها راندمان دیگ را تا 10 درصد کاهش می دهد. و این بدترین آن نیست. رسوب در شکاف بین کوره و پوسته بیرونی دیگ از انتقال حرارت جلوگیری می کند. اما مانع از گرم شدن کوره نمی شود: در نهایت فولاد پایین کوره ذوب می شود و باعث فروپاشی کوره می شود. این باعث می شود که مشعل از جلوی دیگ خارج شود، شبیه به یک جت، دیگ را مجبور به سمت دیگر می کند و از هر چیزی که در مسیر خود باشد عبور می کند. اگر هر کس در مجاورت آن، آنقدر خوش شانس باشد که از ضربه جلوگیری کند، احتمالاً در اثر خروج بخار با دمای بالا سوخته خواهد شد.

کیلپاتریک می‌گوید: «اگرچه ممکن است یک مدیر عامل حتی از وجود دیگ بخار در محل اطلاعی نداشته باشد، اما در نهایت باید پاسخگوی این کوتاهی فاجعه بار باشد». وی ادامه داد: «مطمئناً، می توان یک فرد شایسته را منصوب کرد، اما آنها باید آموزش و ارزیابی مناسب را ببینند. خیلی اوقات، کارخانه‌ها دیگر از اپراتورهای مخصوص دیگ بخار استفاده نمی‌کنند و در عوض این نقش را به یک نصب‌کننده یا برق‌کار واگذار می‌کنند، که برای آن‌ها تنها بخش کوچکی از کارشان می‌شود.» وی ادامه داد: «مطمئناً، می توان یک فرد شایسته را منصوب کرد، اما آنها باید آموزش و ارزیابی مناسب را ببینند. اغلب اوقات، کارخانه‌ها دیگر از اپراتورهای مخصوص دیگ بخار استفاده نمی‌کنند و در عوض این نقش را به یک نصب‌کننده یا برق‌کار واگذار می‌کنند، که برای آن‌ها تنها بخش کوچکی از کارشان است.»

اگرچه اعتبارسنجی برای راه اندازی دیگ های بخار الزامی قانونی نیست، اما چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. بسیاری حتی از بازرسی سالانه که برای رعایت PSSR (مقررات ایمنی سیستم های فشار) و برای اهداف بیمه ضروری است، بی اطلاع هستند. جدا از نگرانی های بهداشتی و ایمنی، هزینه تعمیر دیگ های بخار می تواند به هزاران پوند برسد.

به همه این دلایل، CEA – یک موسسه خیریه آموزشی غیر انتفاعی – مجموعه‌ای از 10 سند راهنما، از جمله BG01 را ایجاد کرده است که در ارتباط با فدراسیون ارزیابی ایمنی (SAFed) و اداره ایمنی و بهداشت (HSE) جمع‌آوری شده است. . BG01 جایگزین یادداشت های راهنمای قبلی PM5 و PSG2 از HSE و SAFed می شود. CEA سالانه چندین کنفرانس را در سراسر بریتانیا برگزار می کند که به آموزش شرکت ها در مورد ارزیابی فنی ریسک دیگ بخار و انطباق با BG01 کمک می کند. رویدادهای دیگری برای کمک به مدیران ارشد در درک اهمیت عملکرد صحیح دیگ بخار تنظیم شده است.

دیگ بخار

بیشتر بخوانید: بویلر بخار استاندارد و غیر استاندارد

بیشتر…

به منظور مشاهده سایر محصولات ما به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید. برای مشاهده مقالات مربوط به این بویلرها به بخش مقالات وب سایت مراجعه کنید. همچنین شما می توانید فیلم ها و کلیپ های مربوط به دیگ های بخار را در بخش رسانه گرماکو یا کانال آپارات گرماکو ما دنبال کنید.

رسانه گرماتجهیز

در بخش رسانه گرماتجهیز می توانید کلیپ های مفیدی را درباره بویلرهای بخار مشاهده کنید. از جمله این کلیپ ها می توان به کلیپ نگهداری دیگ بخار و آشنایی با دیگ بخار عمودی اشاره کرد.

همچنین بخش مقالات وب سایت اطلاعات مفیدی را درباره معرفی، شرایط تعمیر و نگهداری و… این دیگ ها آورده شده است. از جمله مهترین این مقالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پشتیبانی وب سایت
دیدگاه کاربران
4 دیدگاه
  • مهرداد 28 آگوست 2023 / 5:15 ب.ظ

    دیگ بخار معمولا چند سال طول عمر داره؟

    • مهرا واحدیان 5 سپتامبر 2023 / 10:40 ق.ظ

      طراحی استاندارد دیگ بخار بر اساس 25سال عمر کاری است.اما شرایط نامناسب استفاده میتواند عمر آن را کم کند.

  • رضا 28 آگوست 2023 / 5:24 ب.ظ

    فشار کاری دیگ های بخار در چه رنجی هستند

  • A.t 28 آگوست 2023 / 5:59 ب.ظ

    خیلی عالی بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *