دیگ بخار در صنایع غذایی

دیگ بحار افقی

دیگ بخار در صنایع غذایی

 

دیگ بحار افقی بزرگ
دیگ بحار افقی بزرگ

دیگ بخار در صنایع غذایی

 

فرآوری مواد غذایی یکی از سریع ترین صنایع در حال رشد در جهان است. این پل بین مواد غذایی خام تولید شده توسط کشاورزان و خوراکی های موجود در بازارها است . بنابراین دیگ برای صنایع غذایی نقشی حیاتی در پیشرفت این بخش دارد. فرآوری مواد غذایی را می توان به 3 نوع دسته بندی کرد،که در این مقاله به ان خواهیم پرداخت .

 

نوع اولیه فرآوری مواد غذایی شامل تمیز کردن مواد غذایی خام مانند محصولات زراعی، سبزیجات، دام و غیره است.

 

پردازش ثانویه:

 

فرآوری ثانویه مواد غذایی شامل بداهه سازی و تصفیه مواد غذایی به کیفیت قابل مصرف است. این مرحله شامل آسیاب کردن انواع محصولات و دانه های روغنی به گندم، برنج، روغن خوراکی و غیره است.

 

پردازش سوم:

 

مرحله فرآوری سوم، فرآوری مواد غذایی است که به طور کلی شناخته شده است. فرآوری مواد غذایی آماده، اقلام شیرینی پزی، نوشابه و غیره در این دسته قرار می گیرد.

 

دیگ بخار در صنایع غذایی:

 

بویلرها بخار تولید می کنند که به پخت و پز، ضدعفونی کردن، پردازش و بسته بندی در صنایع غذایی کمک می کند. فرآوری در این صنعت با حرارت دادن مستقیم یا گرمایش از طریق آب گرم صورت می گیرد. صنایع فرآوری مواد غذایی عموماً از زغال سنگ، گاز طبیعی، سوخت مایع  در دیگ بخار استفاده می کنند.

 

بخش فرآوری مواد غذایی به انواع مختلفی از بخار برای مقاصد مختلف نیاز دارد. در اینجا برخی از انواع بخار که به پردازش مواد غذایی کمک می کند، آورده شده است.

 

بخار گیاه:

 

به عبارت دیگر بخار گیاهی بخار معمولی است که در بویلرها از سوزاندن سوخت تولید می شود. بخار گیاه در تماس مستقیم با مواد غذایی نیست و در عوض برای اهداف گرمایش غیر مستقیم استفاده می شود.

 

بخار آشپزی:

 

این نوع بخار مستقیماً به غذا وارد می شود و بنابراین قبل از استفاده تصفیه می شود.

 

بخار خالص:

 

بخار خالص عاری از هرگونه ذرات آلوده است و عموماً برای اهداف استریل کردن و ضدعفونی استفاده می شود.

 

دیگ های مخصوص صنایع غذایی معمولاً برای فرآوری مواد غذایی، گوشت، دام، سبزیجات، نوشیدنی ها، نانوایی ها و شیرینی ها و بسته بندی مواد غذایی استفاده می شوند.

 

نقش بویلرهای بخار در بخش فرآوری مواد غذایی:

 

از آنجایی که بخار برای صنایع غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است، دیگ های بخار اهداف مختلفی را در این بخش انجام می دهند. برخی از آنها به شرح زیر است:

 

جلوگیری از احتمال وجود باکتری:

 

غذای خام ممکن است حاوی باکتری های مضر یا آلودگی باشد که ممکن است خطری برای بیماری های مرتبط با غذا باشد. بنابراین، محتوای باکتریایی موجود در مواد غذایی خام با فرآیند پاستوریزه شدن از بخار از بین می رود.

 

پخت و پز و خشک کردن:

 

بخار یا آب داغ دیگ به پخت و پز کمک زیادی می کند. این تضمین می کند که غذا با کیفیت بالا، عاری از مواد مضر و به راحتی قابل هضم است. فرآیند خشک کردن نیاز به بخار با دمای بالا دارد.

 

استریل کردن کارخانه فرآیند:

 

بخار برای پخت و پز و همچنین برای استریل کردن و ضد عفونی کارخانه فرآیند و ظروف یا تجهیزات مورد استفاده برای پردازش برای اطمینان از یک چرخه عملیاتی تمیز و ایمن حیاتی است.

 

بسته بندی:

 

بخار برای فرآیند بسته بندی مواد غذایی نیز مورد نیاز است. برای بسته بندی، بخار عمدتاً برای کنسروها استفاده می شود که در معرض بخار فشار بالا قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که قوطی و محصول بسته شده در داخل آن استریل شده است.

 

الزامات دیگ برای صنایع غذایی:

 

اگرچه بخار نقش مهمی در فرآوری مواد غذایی  دارد، اما تقاضای آن برای عملیات های مختلف متفاوت است. از آنجایی که دیگ های بخار نیاز به زمان قابل توجهی از کار افتادگی برای گرمایش و سرمایش دارند، بسیاری از کارخانه های فرآیندی تصمیم گرفتند که دیگ بخار را علیرغم حداقل نیاز بخار، عملکرد خود را حفظ کنند. منجر به کاهش بهره برداری از انرژی و افزایش تقاضای سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای می شود.

 

در اینجا برخی از الزامات اصلی دیگ بخار برای صنایع غذایی آورده شده است:

 

راندمان انرژی بالا:

 

همانطور که گفته شد، بویلرها به دلیل چرخه های عملیاتی طولانی و چالش از کار افتادن، کارایی انرژی خود را از دست می دهند. بنابراین، مهم است که اطمینان حاصل شود که دیگ بخار انتخاب شده برای کارخانه های فرآوری مواد غذایی، بهره وری بالای انرژی و آب را تضمین می کند.

 

پایداری:

 

صنایع با چرخه عملیات طولانی مدت با مشکل انتشار بیشتر گلخانه ای مواجه هستند که باعث آسیب به محیط زیست می شود و قوانین زیست محیطی را زیر پا می گذارد. دیگ های بخار با پایداری مطمئن کمک زیادی به حفظ و کاهش انتشارات مضر می کنند.

 

مقاوم برای رسیدگی به تقاضاهای نوسان:

 

بویلرهایی که به دلیل نوسان تقاضای گرمایش و سرمایش می توانند به سرعت با زمان خاموشی سازگار شوند، ممکن است دارایی ارزشمندی برای صنایع غذایی باشند. این امر از مصرف بیش از حد و هزینه سوخت جلوگیری می کند، راندمان دیگ بخار را افزایش می دهد و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد که باعث صرفه جویی در بودجه سالانه کارخانه فرآیند می شود.

 

ساده در نگهداری:

 

بی‌شک مهم است که دیگ‌های صنایع غذایی ایمن، قابل اعتماد و آسان برای طول عمر بیشتر سیستم نگهداری شوند

 

کاربرد های دیگ بخار :

  • صنایع پخت
  • خنک کردن  بتن
  • تولید رب گوجه فرنگی
  • سونا بخار
  • تولید فوم
  • تولید اکاستیو
  • در پخت لبنیات
  • تهیه پنیر پیتزا
  • اتو کلاو قارچ
  • صنایع پتروشیمی و شیمیایی
  • صنایع دارویی
  • الکل سازی
  • خشک کردن بلوکه های بتنی
  • خشکشویی ها
  • تولید کیک و کلوچه
  • تولید شکر
  • خط تولید ابمیوه.

 

صنایع غذایی یکی از صنایع مهم  در جهان است و بنابراین دیگ های صنایع غذایی باید از بالاترین کیفیت و بازدهی برخوردار باشند تا عملیات فرآوری به راحتی هر چه تما تر انجام شود.

 

صنایع گرما تجهیز به عنوان تولید کننده قابل اعتماد در عرصه تولیدو طراحی  دیگ های بخار و مخازن تحت فشار میباشد .تمامی دیگ های شرکت گرما تجهیز دارای استاندارد های تولید و با نصب و راه اندازی کامل توسط متخصصان شرکت گرما تجهیز به مشتریان گرامی عرضه خواهد شد.

 

 

 

یک از معضلات صنعت در حال حاضر عدم هماهنگی نصب و تجهیزات و اجرا و سازنده ماشین الات است.جهت رفع این مشکل تقسیم فنی و مهندسی این شرکت از طراحی تا اجرا خطا و ارائه دستور العمل اجرایی در کنار مشتریان و کار فرمایان محترم هستیم.

 

 

 

 

برای مشاهده محصولات دیگ بخار می توانید به این لینک مراجعه کنید

    دیگ بحار افقی بزرگدیگ بحار افقی بزرگ
پشتیبانی وب سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *